Щоб виховати у дошкільників бажання і вміння працювати, у садочку використовуються різні форми організації трудової діяльності дошкільників.
Трудові доручення — це найдоступніша форма залучення дітей дошкільного віку до посильної повсякденної трудової діяльності в дитячому садку і вдома. Трудове доручення — це конкретне завдання, виконуване одним чи кількома малюками, і повинно повторюватися в повсякденному житті упродовж дня. Деякі з них підказує режим дня: підготовка до занять, обіду, сну, виготовлення іграшок, усіляких посібників, а також прибирання групи, догляд за рослинами і тваринами. Чергування — це найбільш організована форма трудової діяльності дітей. Вихователь використовує його як засіб заохочення дітей до систематичного виконання ними трудових обов'язків. Обов'язки ці діти виконують для всього колективу. За своїм характером чергування є формою відповідальності окремої дитини і невеликого колективу чергових перед великим дитячим колективом. У процесі чергування у дітей формується почуття піклування про колектив. Кожен черговий відповідає перед колективом чергових і перед групою. Відповідальність ця не є однобічною. Не тільки чергові відповідають перед колективом, а й колектив відповідає перед ними. Усі діти в групі зобов'язані підпорядковуватися вимогам чергових, виконувати встановлені правила. Як бачимо, вже в дитячому садку складаються певні взаємовідносини між черговими і колективом дітей.
Види чергування
У дитячому садку застосовують три види чергувань: по їдальні, по куточку живої природи, по заняттях; зокрема, в середній — по їдальні і по заняттях, у старшій групі — по їдальні, по заняттях і по куточку живої природи. Кожне з цих чергувань має свою виховну цінність. Чергування по їдальні привчає дітей піклуватися про товаришів (треба всім своєчасно подати обід), допомагає набути ті навички, які потрібні їм в організації свого побуту.
У процесі чергування по куточку живої природи діти набувають корисні знання про ріст і розвиток рослин і тварин, навчаються доглядати їх. Важливо, щоб вихователь сформував у дітей потребу доглядати за тваринами і рослинами, прагнення до такої праці в школі й сім'ї.
|